Tesco-terror - épül az új világrend
Elrettentő példa Angliából, az anglo-Cohen hazájából
Neoliberalizmus címén mindent eltipró monopólium -építés...
A Tescónak jelenleg 17 különböző méretű boltja van Bristolban egy két és fél mérföld sugarú körön belül, azonban a jelek szerint ez sem elég: a cég bejelentette, hogy egy korábban klubként üzemelő helyiséget Tescóvá alakítanak át jövőre. A helyi kisboltosok felháborodtak a bejelentés hallatán. "Nagyon aggódunk. A Tesco pénzügyi hatalmát használja fel annak érdekében, hogy mindenhol átvegye a hatalmat Bristolban" - mondta Peter Browne, a helyi kiskereskedők szövetségének képviselője. "Bristol már így is Tesco-városnak nevezhető, a jövőben pedig várhatóan még több ilyen település lesz, ahol a cég fog dominálni" - tette hozzá James Lowman, egy 35 ezer tagot számláló brit kiskereskedelmi szövetség első embere. A botránnyal kapcsolatban a Tesco szóvivője elmondta: számukra csak a vásárlók véleménye számít, az pedig szerinte természetes, hogy a cég folyamatosan a növekedésre fókuszál. (Menedzsment Fórum)
De lássuk csak! Mi is az a Tesco?
Tesco
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. (2009. május 13.)
A TESCO az amerikai Wal-Mart, a francia Carrefour és a szintén amerikai The Home Depot után a világ negyedik legnagyobb nemzetközi kiskereskedelmi áruházlánca.
Központja a Nagy-Britanniában fekvő, Cheshunt városában, London közelében található.
Kereskedelmi profilja
A kiskereskedelmi tevékenység fő ágazatai:
- Food (élelmiszerek)
- Non-food (egyéb áruk, például ruhaneműk, kultúrcikkek, tartós fogyasztási cikkek stb.)
Története Nagy-Britanniában
A név eredete
Az elterjedt tévhittel szemben, miszerint a cégnév Tessa Cohennek, az alapító Sir Jack Cohen feleségének nevéből származik (mivel az alapítónak soha nem volt Tessa nevű felesége), a Tesco név T.E. Stockwell tea-szállító partnernek és az alapító Cohen nevének összevonásából származik.
Alapítás
A TESCO céget 1924-ben Sir Jack Cohen alapította. Apja egy lengyel származású zsidó szabó volt, ő pedig a brit légierő pilótája. 21 évesen, 30 fontból kezdett bele a vállalkozásba: élelmiszereket árult a londoni East End-en egy piacon. Kitartó munkával hamarosan bővíteni kezdte az üzletet. A TESCO név először teásdobozokon jelent meg a 20-as években. Az első TESCO áruház 1929-ben nyílt Burnt Oak-ban (Edgware, London).
Fejlődés a második világháború után
A céget 1947. december 23-ától jegyzik a londoni tőzsdén. A II. világháború után Angliában is megjelentek az önkiszolgáló áruházak, így 1948-ban Jack Cohen St. Albansban megnyitotta az első önkiszolgáló TESCO-t (amely a mai napig működik TESCO Metro áruházként).
Az első szupermarket 1956-ban nyílt, Maldonban.
Ezzel elindult a TESCO folyamatos fejlődése:
- Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején több száz üzletet és áruházat vásárolt fel Angliában (például a Victor Value-t), így az angol piac meghatározó cégévé nőtte ki magát.
- 1994-ben felvásárolta a William Low nevű skót szupermarketláncot, amivel átvette a Sainsbury's-től az első helyet, a brit kiskereskedelmi piacon.
Az Egyesült Királyságban használt üzlettípusok
- TESCO Extra: nagy alapterületű, többnyire külvárosokban felépített hipermarket.
- TESCO: kb. 3000 m2-es eladótérrel rendelkező áruházak.
- Tesco Metro
- TESCO Express
- One
A TESCO 1962-ben alapította meg ír leányvállalatát Power Supermarkets Limited néven, Dublin központtal. Ez volt az első külföldi ország, ahol megvetette a lábát. Folyamatosan terjeszkedett, de évtizedekig csak egy volt az ír szupermarketláncok között. A nagy előrelépés 1997 májusában történt, amikor megvásárolta a Quinnsworth-t és a Crazy Prices-t, az Associated British Foods plc. két áruházláncát. Ezzel vezető pozícióba került az ír piacon. A Power Supermarkets Limited nevét TESCO Ireland Limited névre változtatták, a meglévő és a frissen vásárolt áruházakat is így TESCO-sémára alakították át.
2004-ben nyitották meg az első hipermarketet Dublin-ban, de terjeszkedni kezdtek közért-típusú üzletekkel is TESCO Express néven.
A TESCO 1992 és 1997 között tulajdonosa volt egy Catteau nevű bolthálózatnak, mára azonban egyetlen áruháza "maradt", ezt 1995-ben nyitotta Calais-ban. Ezzel az volt a céljuk, hogy olcsóbban szállítsák a bort Angliába, így ugyanis jobban megéri és elkerülhetőek bizonyos költségek.
A TESCO 1996-ban nyitott, felvásárolta az USA-beli K-mart 6 áruházát (ezek mind a mai napig működnek, "klasszikus" áruház formában).
2006-ban átvette a cseh piacról kivonuló Carrefour hipermarketeit.
1996-ban nyitották első áruházukat.
1995-ben nyitották első áruházukat
2003-ban a TESCO felvásárolta a KIPA nevű szupermarket-láncot. Ez az akkor még összesen öt áruházzal rendelkező, kisméretű regionális lánc, szolgált "belépőként", hogy megvesse a lábát a fejlődő török piacon. 2005-ben kezdődött meg a terjeszkedés, újabb két áruházat nyitottak. Jelenleg 30 áruházzal rendelkeznek.
A TESCO Japánban, 2003-as piacra lépését követően több, mint száz Tsurukame nevű szupermarket tulajdonosává vált, de 2007-ben megnyitották Tokióban az első TESCO Express áruházat is. A szokásokkal ellentétben azonban nem hipermarketet jelöl a megnevezés, (mint például az Nagy-Britanniában), hanem kb. 300-400m² mini-szupermarketeket.
Japán jelenti a világ második legnagyobb kiskereskedelmi piacát [1] és 2008-ig további 35 Exrpress áruház megnyitását tervezik.
A TESCO 2001-ben alapította meg malajziai leányvállalatát és 2002 nyitotta meg első áruházát. Azóta 12 kisebb és 2 nagyobb hipermarkettel rendelkezik, de csak az ország félszigeti részén, annak is a déli tengerparti sávjában (a legnagyobb városok az ország ezen részén vannak).
Lásd: fresh&easy
Országok, ahonnan kivonult
A Tesco 2000-ben jelent meg a tajvani kiskereskedelmi piacon, de 2005 végén elcserélte áruházait a Carrefourral.
Országok, ahol meg akar telepedni
A nagyon dinamikusan fejlődő orosz kiskereskedelmi piacra szeretne betörni a TESCO azzal, hogy új üzleteket nyit, vagy megveszi a piacvezető X5 csoportot. (Ebben érdekelt lehet még a Wal-Mart és a Carrefour is)
Magyarország
A TESCO 1994-ben jelent meg Magyarországon, amikor felvásárolta a Global bolthálózatát. Ez a cég Magyarország északnyugati részén, főleg Győr-Moson-Sopron megyében volt elterjedt és kisebb üzleteket (S-market) és néhány szupermarketet üzemeltetett.
A TESCO még 1994-ben megnyitotta az első, önálló szupermarketét Szombathelyen. Két éves bevezető időszak után 1996 novemberében nyitott az első hipermarketét a budapesti Pólus Centerben.
1997-re elkészült a második fővárosi hipermarket (a Fogarasi úton), majd 1998-ban megkezdődött az országos terjeszkedés.
Azóta összesen 92 hipermarketet, 28 szupermarketet, 26 S-marketet és 2 hasonló méretekkel rendelkező Expressz áruházat (összesen 148 kereskedelmi egységet), valamint 51 benzinkutat üzemeltet, több mint 22.500 embernek ad munkát (Magyarországon a második legnagyobb brit befektető és munkaadó) és hetente kb. 2,5 millió embert szolgál ki.
Benzinkutak
A TESCO 2004-ben nyitotta meg első benzinkútját a pesterzsébeti hipermarket mellett. Azóta további 50 benzinkutat nyitottak. Kísérleti jelleggel a nagykanizsai benzinkúton autógázt, a pesterzsébeti benzinkúton pedig „GreenPower E85 bio” üzemanyagot is lehet tankolni. A TESCO benzinkutak 2009-től Shell márkajelzés alatt működnek tovább, és Shell üzemanyagokat forgalmaznak. A benzinkutak átmatricázása 2009 nyarán kezdődik meg.
Központi épületek
- Budaörs: központi irodák
- Gyál: logisztikai központ (frissáru elosztó központ)
- Herceghalom: logisztikai központ
A Tesco védjegyei
A TESCO számos kereskedelmi védjegy jogosultja. A TESCO 1998-ban vezette be az ún. saját márkás termékeket, és az általa forgalomba hozott termékeken egyéb, saját tulajdonában álló védjegyet (a kereskedelem nyelvén: márkát) alkalmaz.
- TESCO gazdaságos/TESCO value: az elsőnek bevezetett sajátmárkás termékcsalád. Alacsony árai miatt népszerű. Jellegzetes a kék-piros-fehér külső.
- TESCO színes: A value termékeknél jobb minőségű termékek.
- TESCO Fitt: Csökkentett zsír, és emelt vitamint vagy ásványi anyagot tartalmazó termékek. Ára kb. egy szinten van más hasonló termékekkel.
- TESCO Finest: Nagyon jó minőségű termékek, azonban ezeknek az ára, már jóval magasabb, a hasonló minőségű termékekkel egy "szinten" van
- Cherokee: A TESCO saját ruházati márkája
- F&F: A TESCO saját ruházati márkája, minőségben "magasabb" szinten van, mint a Cherokee.
- Technika: A TESCO saját elektronikai márkája
Kritika
A TESCO-t – mint más nagyobb kereskedelmi láncokat is – folyamatos kritika éri, melyekben azt állítják:
- sok külföldi beszállítót alkalmaz a magyar beszállítók rovására
- rengeteg beszállítót tesz tönkre egyoldalú szerződéseivel
- jellemzően alacsony minőségűek az árui
Ezen kritikák a Multinacionális Cégek Károsultjainak Egyesületének multik.hu oldalán is olvashatók.