Uniós fejlesztési források elosztása szocialista módra
avagy
Merre lejt a pálya a Dél-Alföldön?
Mottó: „a fideszes kormány nem tud adni, és nem tud elvenni sem a várostól, mert 2004 óta Magyarországon a kormánynak nincs önálló fejlesztési forrása, Szeged összes nagyberuházása uniós támogatásból valósul meg." (Botka László, 2010. 04. 12.)
Szeged polgármestere ezzel a kijelentéssel két dolgot is állított:
1. A mindenkori magyar kormánynak nincs beleszólása az Uniós pénzek elosztásába, tehát teljesen mindegy, ki kormányozza az országot.
2. A politikai hovatartozásnak nincs köze ahhoz, hogy ki mire kap Uniós fejlesztési forrásokat Magyarországon.
Az első állítás viszonylag egyszerűen cáfolható. Az Unió fejlesztési forrásainak felhasználása - az egyes tagországoknak járó keretösszegek meghatározását követően - a nemzeti fejlesztési tervek alapján történik. Ezek elkészítése a nemzeti kormányok feladata és felelőssége. Brüsszel legfeljebb azt ellenőrzi, hogy a nemzeti fejlesztési tervek összhangban vannak-e az EU által kijelölt fő fejlesztési prioritásokkal. A források odaítélése, a támogatások kifizetésének koordinálása és a felhasználás ellenőrzése szintén a mindenkori nemzeti kormány feladata: a szakminisztériumok felügyeletével az irányító hatóságon és pályázatkezelő szervezeteken keresztül történik mindez. Vagyis a mindenkori kormánynak a kormány politikájának igenis komoly befolyása van arra, hogy az országban mire költik az Unió pénzét, és hogy ki, mihez jut forrásokhoz.
Ezzel kapcsolatban legfeljebb azon lehet csodálkozni, hogy 8 év kormányzás után Botka László ezzel miért nincs tisztában? Illetve ha tisztában van, akkor miért akarja átverni a szegedieket?
A második állításra pedig azt mondhatjuk; jó lenne, ha igaz lenne. Valóban jó lenne, legalábbis jó lett volna, ha az Uniós források lehívásánál elsősorban a gazdasági szükségszerűség dominált volna az elmúlt években. Azonban a szocialista kormányzás időszaka alatt nem igazán valósultak meg ezek az elvek. Nézzük, mit mutatnak a számok:
Az ÚMFT keretében odaítélt EU-s pályázati támogatások regionális eloszlásáról és felhasználásáról - 2010 február 10-i adatok alapján - készült felmérés sajátos képet tár elénk. A Dél-alföldi Régió számára eddig az ideig 4168,9 milliárd támogatást ítélt meg az NFÜ. Ebből 353,6 milliárd (84,4 %) a 25 kistérségi székhely számára jutott, vagyis a kistérségi székhelyek vezetésének politikai hovatartozását vizsgálva meglehetősen reprezentatív eredményre juthatunk..
A 25 kistérségi székhelynek tehát összesen 353,6 milliárd Ft támogatást ítéltek meg . 14 település FIDESZ-KDNP irányítás alatt van, itt 398 ezren élnek. 9 településen MSZP-SZDSZ-s a vezetés, itt 358 ezer a lakosság létszáma. 2 településen pedig független a testület illetve a polgármester, és itt 14 ezer fő lakik.
A 9 MSZP-SZDSZ irányítás alatt álló kistérségi székhely nyerte ennek a támogatásnak a 71,2%-át, 251,7 milliárd Ft-ot.
A 14 FIDESZ kormányzás alatt álló település - ahol egyébként 41 ezerrel többen élnek - nyert 28%-ot, összesen 99,1 milliárd Ft-ot
A 2 független polgármester által irányított település pedig 2,75 milliárddal szerepel, ami 0,8%.
Az egy főre eső támogatások még durvábban reprezentálják a pártszerű osztogatást:
MSZP-SZDSZ: 703 613 Ft/fő
FIDESZ: 248 715 Ft/fő
Független: 198 611 Ft/fő
A megyei jogú városok összehasonlítása is tanulságos:
A megyei jogú városoknak összesen 268,5 milliárd Ft támogatást ítéltek meg.
Szegednek 209 milliárd Ft jutott, ami a régió megyei jogú városai által nyert támogatás 77,9%-a
Békéscsaba+Kecskemét+Hódmezővásárhely együtt: 59,4 milliárd Ft támogatáshoz jutott, ami 22,1%-nak felel meg.
A három FIDESZ által kormányzott megyei jogú város, ahol 58 ezer emberrel több él, mint Szegeden, együtt sem kapott harmad annyi támogatást, mint az MSZP-s Szeged.
Nem valószínű, hogy a régió nem szocialista irányítású településein, vagy megyei jogú városaiban kevésbé értenének a pályázatíráshoz, mint Szegeden vagy az MSZP vezette településeken. Az sem valószínű, hogy itt kevésbé lenne szükség Uniós forrásokra. Inkább az látszik körvonalazódni, hogy a szocialista kormány az uniós források torz, jóformán csak a párthovatartozásra illetve Szegedre koncentráló elosztásával igyekezett Botka László és a térség többi szocialista politikusának rogyadozó pozícióját megszilárdítani. Ám ez a „sajátos" elosztás több kárt okozott, mint hasznot: miközben Szeged szó szerint fuldoklik az egyszerre indított beruházások következtében és egyre élhetetlenebb várossá válik, aközben a régió kisebb települései forráshoz sem nagyon jutnak. És ez nem csak ezeket a településeket, hanem hosszabb távon a régió egészét halmozottan hátrányos helyzetbe hozza.
A torz elosztási rendszer számolatlanul önti a pénzt a régió központjába Szegedre, még olyan projektekre is, amelyek nem csak hogy egy-másfél éve el sem kezdődtek, de esély sem nagyon mutatkozik arra, hogy valaha lesz belőlük valami. Illetve vannak projektek, amelyek indokolatlanul sokba kerülnek:
Példák:
1. Rendezvény csarnok a Kálvária sgt-on: 500 millió Ft támogatást ítéltek meg, Botka László és Újhelyi István erőteljes lobbizásának köszönhetően. A projekt kezdeményezője, az Újhelyi-kedvenc Szeviép rosszul mérte fel anyagi lehetőségeit, így végül elállt a projekttől.
2. Genomikai Innovációs Központ: 1000 millió Ft támogatásban részesült, ezt a Botka, Kozma Újhelyi trió mindhárom tagja saját érdemének tudja. Ám a projektben fő magánbefektető Szeviép nem tudta kifizetni a 85% tulajdonrész árát, vagyis 150 millió Ft-ot. Így ez a projekt is úgy zajlik, hogy még egy kapavágás sem történt az elmúlt egy évben.
3. Kass Szálló felújítása: 600 millió Ft támogatásban részesült A tulajdonos eddig nem tudott működő gazdasági modellt kidolgozni a projektre így vevőt keresnek a szállóra, mert úgy tűnik, a kb. 2 milliárd Ft-ba kerülő felújítás gazdaságtalan. A projekt lobbistája: Újhelyi István
4. M 43 autópálya építés: 133 milliárd Ft támogatás 100% támogatási intenzitás. A projekt, melyre a Botka-Újhelyi páros oly nagyon büszke. A projekt keretében 31,6 km autópálya és 7 km főút épül ebből az összegből. A beruházás fajlagos költsége 3,45 milliárd Ft/km. Összehasonlításul: Németországban 1 km autópálya megépítése 1,48 milliárdba kerül.
Ha német árakon épülne az autópálya, akkor mindössze 57,12 milliárdba kerülne. Az autópálya építés közben tehát 75,87 milliárd Ft tűnik el nyomtalanul a helyi szocialisták tapsvihara mellett. Ez 10 milliárddal több, mint Szeged 2010 évi költségvetése.
Mi következik mindebből:
- Igenis számít, hogy ki lobbizik Szeged érdekében az elkövetkező 4 évben.
- Igenis fontos, hogy aki lobbizik értünk, az a FIDESZ által felállított kormány szemében szavahihető és hiteles képviselő legyen.
- Vajon Hitelesen képviselheti Szegedet az az Újhelyi István, aki megvalósíthatatlan projektekre gründolt 100 milliókat? Vajon hiteles-e az az ember, akinek a vezetése alatt álló szocialista ifjúsági szervezetben „bűnszervezetben elkövetett" módon síboltak ki pályázati pénzeket fiktív civilszervezeteken keresztül?
- Vajon hiteles szegedi lobbista-e az a Botka László, aki egyetlen szegedi nagyprojektet sem tudott még botrány nélkül megvalósítani? Vajon szavahihető-e az a polgármester, akinek a szeme láttára annyi pénzt síbolnak ki az M43-as autópálya építéséből, mint az általa irányított város éves költségvetése?
ÚMFT pályázatok eredményei Dél-alföldi Régió 2007. - 2010. február 10.
Megnevezés |
db |
Lakosság szám (fő) |
Arány DAR-hoz képest (%) |
Megítélt támogatási összeg (Ft) |
Arány DAR-hoz képest (%) |
Egy főre eső támogatás (Ft/fő) |
Dél-Alföldi Régió |
|
1 342 231 |
100,00% |
418 913 124 203 |
100% |
312 102 Ft |
DAR nem kistérségi székhely települései |
229 |
572 105 |
42,62% |
65 360 789 779 |
15,60% |
114 246 Ft |
Kistérségi székhelyek összesen |
25 |
770 126 |
57,38% |
353 552 334 424 |
84,40% |
459 084 Ft |
|
|
|
|
|
|
|
Megnevezés |
|
Lakosság szám (fő) |
Arány (%) |
Megítélt támogatási összeg (Ft) |
Arány (%) |
Egy főre eső támogatás Ft/fő |
Kistérségi székhelyek összesen |
25 |
770 126 |
100,00% |
353 552 334 424 |
100% |
459 084 Ft |
MSZP-SZDSZ által irányított kistérségi székhelyek |
9 |
357 672 |
46,44% |
251 662 528 729 |
71,18% |
703 613 Ft |
FIDESZ irányítás alatt álló kistérségi székhelyek |
14 |
398 608 |
51,76% |
99 139 833 295 |
28,04% |
248 715 Ft |
Független irányítás alatt álló kistérségi székheylek |
2 |
13 846 |
1,80% |
2 749 972 400 |
0,78% |
198 611 Ft |
|
||||||
DAR megyei jogú városok összesen |
|
387 421 |
100,00% |
268 481 125 561 |
100% |
692 996 Ft |
Szeged |
|
164 883 |
42,56% |
209 061 607 886 |
77,87% |
1 267 939 Ft |
Kecskemét + Békéscsaba + Hmvásárhely |
|
222 538 |
57,44% |
59 419 517 675 |
22,13% |
267 008 Ft |
Forrás: https://emir.nfu.hu/kulso/jelek/
http://www.valasztas.hu/onkval2006/hu/10/10_0.html
ÚMFT pályázatok eredményei:
Dél-alföldi Régió, Kistérségi székhelyek
2007. - 2010. február 10.
Település |
Pártállás |
Lakosságszám (fő) |
Megítélt támogatási összeg (Ft) |
Egy főre eső támogatás (Ft/fő) |
Szeged |
MSZP |
164 883 |
209 061 607 886 Ft |
1 267 939 Ft |
Kecskemét |
FIDESZ |
109 847 |
25 876 070 682 Ft |
235 565 Ft |
Békéscsaba |
FIDESZ |
65 206 |
24 261 979 977 Ft |
372 082 Ft |
Makó |
MSZP |
24 986 |
16 339 502 604 Ft |
653 946 Ft |
Hódmezővásárhely |
FIDESZ |
47 485 |
9 281 467 016 Ft |
195 461 Ft |
Csongrád |
MSZP |
17 983 |
8 867 254 270 Ft |
493 091 Ft |
Kistelek |
FIDESZ |
7 374 |
6 905 890 187 Ft |
936 519 Ft |
Mórahalom |
FIDESZ |
5 881 |
6 444 705 135 Ft |
1 095 852 Ft |
Gyula |
MSZP |
32 239 |
5 589 359 864 Ft |
173 373 Ft |
Baja |
FIDESZ |
37 462 |
5 327 249 000 Ft |
142 204 Ft |
Szarvas |
FIDESZ |
18 077 |
4 204 303 866 Ft |
232 578 Ft |
Orosháza |
FIDESZ |
30 688 |
3 694 258 658 Ft |
120 381 Ft |
Kiskőrös |
FIDESZ |
14 649 |
3 523 382 747 Ft |
240 520 Ft |
Szentes |
MSZP |
29 785 |
3 400 995 917 Ft |
114 185 Ft |
Kiskunmajsa |
FIDESZ |
11 878 |
3 015 227 740 Ft |
253 850 Ft |
Kalocsa |
SZDSZ |
17 844 |
2 590 315 621 Ft |
145 165 Ft |
Kiskunhalas |
MSZP |
29 318 |
2 474 986 993 Ft |
84 419 Ft |
Békés |
FIDESZ |
20 846 |
2 329 883 226 Ft |
111 766 Ft |
Jánoshalma |
FIDESZ |
9 510 |
2 173 367 008 Ft |
228 535 Ft |
Kiskunfélegyháza |
MSZP |
30 946 |
1 857 020 993 Ft |
60 008 Ft |
Bácsalmás |
Független |
7 248 |
1 554 488 380 Ft |
214 471 Ft |
Sarkad |
FIDESZ |
10 822 |
1 506 304 071 Ft |
139 189 Ft |
Szeghalom |
MSZP |
9 688 |
1 481 484 581 Ft |
152 920 Ft |
Mezőkovácsháza |
Független |
6 598 |
1 195 484 020 Ft |
181 189 Ft |
Kunszentmiklós |
FIDESZ |
8 883 |
595 743 982 Ft |
67 066 Ft |
Forrás: https://emir.nfu.hu/kulso/jelek/
http://www.valasztas.hu/onkval2006/hu/10/10_0.html
Juhász Gyula
Szeged-Tápé önkormányzati képviselője
Tápé, 2010 április