2024. Álom hava (December) 10.-e - Judit neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Uniós fejlesztési források elosztása szocialista módra

avagy

Merre lejt a pálya a Dél-Alföldön?


Mottó: „a fideszes kormány nem tud adni, és nem tud elvenni sem a várostól, mert 2004 óta Magyarországon a kormánynak nincs önálló fejlesztési forrása, Szeged összes nagyberuházása uniós támogatásból valósul meg." (Botka László, 2010. 04. 12.)

Szeged polgármestere ezzel a kijelentéssel két dolgot is állított:

1.      A mindenkori magyar kormánynak nincs beleszólása az Uniós pénzek elosztásába, tehát teljesen mindegy, ki kormányozza az országot.

2.      A politikai hovatartozásnak nincs köze ahhoz, hogy ki mire kap Uniós fejlesztési forrásokat Magyarországon.

Az első állítás viszonylag egyszerűen cáfolható. Az Unió fejlesztési forrásainak felhasználása - az egyes tagországoknak járó keretösszegek meghatározását követően - a nemzeti fejlesztési tervek alapján történik. Ezek elkészítése a nemzeti kormányok feladata és felelőssége. Brüsszel legfeljebb azt ellenőrzi, hogy a nemzeti fejlesztési tervek összhangban vannak-e az EU által kijelölt fő fejlesztési prioritásokkal. A források odaítélése, a támogatások kifizetésének koordinálása és a felhasználás ellenőrzése szintén a mindenkori nemzeti kormány feladata: a szakminisztériumok felügyeletével az irányító hatóságon és pályázatkezelő szervezeteken keresztül történik mindez. Vagyis a mindenkori kormánynak a kormány politikájának igenis komoly befolyása van arra, hogy az országban mire költik az Unió pénzét, és hogy ki, mihez jut forrásokhoz.

Ezzel kapcsolatban legfeljebb azon lehet csodálkozni, hogy 8 év kormányzás után Botka László ezzel miért nincs tisztában? Illetve ha tisztában van, akkor miért akarja átverni a szegedieket?

A második állításra pedig azt mondhatjuk; jó lenne, ha igaz lenne. Valóban jó lenne, legalábbis jó lett volna, ha az Uniós források lehívásánál elsősorban a gazdasági szükségszerűség dominált volna az elmúlt években. Azonban a szocialista kormányzás időszaka alatt nem igazán valósultak meg ezek az elvek. Nézzük, mit mutatnak a számok:

Az ÚMFT keretében odaítélt EU-s pályázati támogatások regionális eloszlásáról és felhasználásáról - 2010 február 10-i adatok alapján - készült felmérés sajátos képet tár elénk. A Dél-alföldi Régió számára eddig az ideig 4168,9 milliárd támogatást ítélt meg az NFÜ. Ebből 353,6 milliárd (84,4 %) a 25 kistérségi  székhely számára jutott, vagyis a kistérségi székhelyek vezetésének politikai hovatartozását vizsgálva meglehetősen reprezentatív eredményre juthatunk..

A 25 kistérségi székhelynek tehát összesen 353,6 milliárd Ft támogatást ítéltek meg . 14 település FIDESZ-KDNP irányítás alatt van, itt 398 ezren élnek. 9 településen MSZP-SZDSZ-s a vezetés, itt 358 ezer a lakosság létszáma. 2 településen pedig független a testület illetve a polgármester, és itt 14 ezer fő lakik.

A 9 MSZP-SZDSZ irányítás alatt álló kistérségi székhely nyerte ennek a támogatásnak a 71,2%-át, 251,7 milliárd Ft-ot.

A 14 FIDESZ kormányzás alatt álló település - ahol egyébként 41 ezerrel többen élnek - nyert 28%-ot, összesen 99,1 milliárd Ft-ot

A 2 független polgármester által irányított település pedig 2,75 milliárddal szerepel, ami 0,8%.

Az egy főre eső támogatások még durvábban reprezentálják a pártszerű osztogatást:

MSZP-SZDSZ: 703 613 Ft/fő
FIDESZ:            248 715 Ft/fő
Független:         198 611 Ft/fő



A megyei jogú városok összehasonlítása is tanulságos:
A megyei jogú városoknak összesen 268,5 milliárd Ft támogatást ítéltek meg.

Szegednek 209 milliárd Ft jutott, ami a régió megyei jogú városai által nyert támogatás 77,9%-a

Békéscsaba+Kecskemét+Hódmezővásárhely együtt: 59,4 milliárd Ft támogatáshoz jutott, ami 22,1%-nak felel meg.

A három FIDESZ által kormányzott megyei jogú város, ahol 58 ezer emberrel több él, mint Szegeden, együtt sem kapott harmad annyi támogatást, mint az MSZP-s Szeged.

Nem valószínű, hogy a régió nem szocialista irányítású településein, vagy megyei jogú városaiban kevésbé értenének a pályázatíráshoz, mint Szegeden vagy az MSZP vezette településeken. Az sem valószínű, hogy itt kevésbé lenne szükség Uniós forrásokra. Inkább az látszik körvonalazódni, hogy a szocialista kormány az uniós források torz, jóformán csak a párthovatartozásra illetve Szegedre koncentráló elosztásával igyekezett Botka László és a térség többi szocialista politikusának rogyadozó pozícióját megszilárdítani. Ám ez a „sajátos" elosztás több kárt okozott, mint hasznot: miközben Szeged szó szerint fuldoklik az egyszerre indított beruházások következtében és egyre élhetetlenebb várossá válik, aközben a régió kisebb települései forráshoz sem nagyon jutnak. És ez nem csak ezeket a településeket, hanem hosszabb távon a régió egészét halmozottan hátrányos helyzetbe hozza.

A torz elosztási rendszer számolatlanul önti a pénzt a régió központjába Szegedre, még olyan projektekre is, amelyek nem csak hogy egy-másfél éve el sem kezdődtek, de esély sem nagyon mutatkozik arra, hogy valaha lesz belőlük valami. Illetve vannak projektek, amelyek indokolatlanul sokba kerülnek:

Példák:

1.      Rendezvény csarnok a Kálvária sgt-on: 500 millió Ft támogatást ítéltek meg, Botka László és Újhelyi István erőteljes lobbizásának köszönhetően. A projekt kezdeményezője, az Újhelyi-kedvenc Szeviép rosszul mérte fel anyagi lehetőségeit, így végül elállt a projekttől.

2.      Genomikai Innovációs Központ: 1000 millió Ft  támogatásban részesült, ezt a Botka, Kozma Újhelyi trió mindhárom tagja saját érdemének tudja. Ám a projektben fő magánbefektető Szeviép nem tudta kifizetni a 85% tulajdonrész árát, vagyis 150 millió Ft-ot. Így ez a projekt is úgy zajlik, hogy még egy kapavágás sem történt az elmúlt egy évben.

3.      Kass Szálló felújítása: 600 millió Ft támogatásban részesült A tulajdonos eddig nem tudott működő gazdasági modellt kidolgozni a projektre így vevőt keresnek a szállóra, mert úgy tűnik, a kb. 2 milliárd Ft-ba kerülő felújítás gazdaságtalan. A projekt lobbistája: Újhelyi István

4. M 43 autópálya építés: 133 milliárd Ft támogatás 100% támogatási intenzitás. A projekt, melyre a Botka-Újhelyi páros oly nagyon büszke. A projekt keretében 31,6 km autópálya és 7 km főút épül ebből az összegből. A beruházás fajlagos költsége 3,45 milliárd Ft/km. Összehasonlításul: Németországban 1 km autópálya megépítése 1,48 milliárdba kerül.

Ha német árakon épülne az autópálya, akkor mindössze 57,12 milliárdba kerülne. Az autópálya építés közben tehát 75,87 milliárd Ft tűnik el nyomtalanul a helyi szocialisták tapsvihara mellett. Ez 10 milliárddal több, mint Szeged 2010 évi költségvetése.

Mi következik mindebből:

  1. Igenis számít, hogy ki lobbizik Szeged érdekében az elkövetkező 4 évben.
  2. Igenis fontos, hogy aki lobbizik értünk, az a FIDESZ által felállított kormány szemében szavahihető és hiteles képviselő legyen.
  3. Vajon Hitelesen képviselheti Szegedet az az Újhelyi István, aki megvalósíthatatlan projektekre gründolt 100 milliókat? Vajon hiteles-e az az ember, akinek a vezetése alatt álló szocialista ifjúsági szervezetben „bűnszervezetben elkövetett" módon síboltak ki pályázati pénzeket fiktív civilszervezeteken keresztül?
  4. Vajon hiteles szegedi lobbista-e az a Botka László, aki egyetlen szegedi nagyprojektet sem tudott még botrány nélkül megvalósítani? Vajon szavahihető-e az a polgármester, akinek a szeme láttára annyi pénzt síbolnak ki az M43-as autópálya építéséből, mint az általa irányított város éves költségvetése?

ÚMFT pályázatok eredményei Dél-alföldi Régió 2007. - 2010. február 10.

Megnevezés

db

Lakosság
szám


(fő)

Arány DAR-hoz képest

(%)

Megítélt támogatási összeg

(Ft)

Arány DAR-hoz képest

(%)

Egy főre eső támogatás (Ft/fő)

Dél-Alföldi Régió



1 342 231

100,00%

418 913 124 203

100%

312 102 Ft

DAR nem kistérségi székhely települései

229

572 105   

42,62%

65 360 789 779   

15,60%

114 246 Ft

Kistérségi székhelyek összesen

25

770 126

57,38%

353 552 334 424

84,40%

459 084 Ft















Megnevezés



Lakosság
szám


(fő)

Arány

(%)

Megítélt támogatási összeg

(Ft)

Arány

(%)

Egy főre eső támogatás Ft/fő

Kistérségi székhelyek összesen

25

770 126

100,00%

353 552 334 424

100%

459 084 Ft

MSZP-SZDSZ által irányított kistérségi székhelyek

9

357 672

46,44%

251 662 528 729

71,18%

703 613 Ft

FIDESZ irányítás alatt álló kistérségi székhelyek

14

398 608

51,76%

99 139 833 295

28,04%

248 715 Ft

Független irányítás alatt álló kistérségi székheylek

2

13 846

1,80%

2 749 972 400

0,78%

198 611 Ft















DAR megyei jogú városok összesen



387 421

100,00%

268 481 125 561

100%

692 996 Ft

Szeged



164 883

42,56%

209 061 607 886

77,87%

1 267 939 Ft

Kecskemét + Békéscsaba + Hmvásárhely



222 538

57,44%

59 419 517 675

22,13%

267 008 Ft

Forrás: https://emir.nfu.hu/kulso/jelek/

http://www.valasztas.hu/onkval2006/hu/10/10_0.html



ÚMFT pályázatok eredményei:

Dél-alföldi Régió, Kistérségi székhelyek

2007. - 2010. február 10.

Település

Pártállás

Lakosságszám

(fő)

Megítélt támogatási összeg

(Ft)

Egy főre eső támogatás

(Ft/fő)

Szeged

MSZP

164 883   

209 061 607 886 Ft

1 267 939 Ft

Kecskemét

FIDESZ

109 847   

25 876 070 682 Ft

235 565 Ft

Békéscsaba

FIDESZ

65 206   

24 261 979 977 Ft

372 082 Ft

Makó

MSZP

24 986   

16 339 502 604 Ft

653 946 Ft

Hódmezővásárhely

FIDESZ

47 485   

9 281 467 016 Ft

195 461 Ft

Csongrád

MSZP

17 983   

8 867 254 270 Ft

493 091 Ft

Kistelek

FIDESZ

7 374   

6 905 890 187 Ft

936 519 Ft

Mórahalom

FIDESZ

5 881   

6 444 705 135 Ft

1 095 852 Ft

Gyula

MSZP

32 239   

5 589 359 864 Ft

173 373 Ft

Baja

FIDESZ

37 462   

5 327 249 000 Ft

142 204 Ft

Szarvas

FIDESZ

18 077   

4 204 303 866 Ft

232 578 Ft

Orosháza

FIDESZ

30 688   

3 694 258 658 Ft

120 381 Ft

Kiskőrös

FIDESZ

14 649   

3 523 382 747 Ft

240 520 Ft

Szentes

MSZP

29 785   

3 400 995 917 Ft

114 185 Ft

Kiskunmajsa

FIDESZ

11 878   

3 015 227 740 Ft

253 850 Ft

Kalocsa

SZDSZ

17 844   

2 590 315 621 Ft

145 165 Ft

Kiskunhalas

MSZP

29 318   

2 474 986 993 Ft

84 419 Ft

Békés

FIDESZ

20 846   

2 329 883 226 Ft

111 766 Ft

Jánoshalma

FIDESZ

9 510   

2 173 367 008 Ft

228 535 Ft

Kiskunfélegyháza

MSZP

30 946   

1 857 020 993 Ft

60 008 Ft

Bácsalmás

Független

7 248    

1 554 488 380 Ft

214 471 Ft

Sarkad

FIDESZ

10 822   

1 506 304 071 Ft

139 189 Ft

Szeghalom

MSZP

9 688   

1 481 484 581 Ft

152 920 Ft

Mezőkovácsháza

Független

6 598   

1 195 484 020 Ft

181 189 Ft

Kunszentmiklós

FIDESZ

8 883   

595 743 982 Ft

67 066 Ft

Forrás:    https://emir.nfu.hu/kulso/jelek/

http://www.valasztas.hu/onkval2006/hu/10/10_0.html

 

Juhász Gyula

Szeged-Tápé önkormányzati képviselője

Tápé, 2010 április

 

 

Raffay Ernő - Szabadkőműves béklyóban Ady Endre

Vadételek

Mr. Trianon

Aranyszarvas földjén

A magyar szürkemarha

Péter László: A város cselédje

A hű folyó

Varga Papi László: Zsidó magyarok Szegeden

Jozef Tiso és a szlovákiai holokauszt

Globális uralmi rend

Globalizációs végjáték

Tápai Antal : Életutam

Péter László: Szegedi seregszámla

Móra Ferenc: Írások Csókáról

A leves hazudik

Péter László: Néprajz, népműveltség

Tóth Béla: Teremtő Joó Istvánék emlékező könyve

Földbeszántott keserűség avagy az utolsó barázda

Szegedi képeslapok – A képeslapok Szegedje

Síklaky István - Létbiztonság és harmónia