Dr. Bogár László írása
„Deform” reform
Az utóbbi hetek során igen tekintélyes közszereplőkből (például a Magyar Tudományos
Akadémia volt és jelenlegi elnökeiből) álló szervezet jött létre, amely magát
Reformszövetségnek nevezi. Deklarált célja, hogy, az ő megfogalmazásukkal
élve, „társadalmi nyomás-gyakorlással sürgesse és ösztönözze a kikerülhetetlen
reformokat, amelyek a jelenlegi politikai patt-helyzetben megfenekleni látszanak”.
A közelmúltban maga a köztársasági elnök is látványosan rokonszenvéről és
támogatásáról biztosította a kezdeményezést, és egyenesen úgy fogalmazott,
hogy: „Ha egyik párt sem áll elő távlatos programmal, akkor a társadalom
oldaláról jelentik be ennek megalkotását, ráadásul nem szerény óhajként,
hanem kifejezett követelésként. A Reformszövetség ugyanis valódi alkupozícióban
van; nem úgy, mint az Érdekegyeztető Tanács, melyben a szakszervezeteknek
– gyenge legitimitásuk miatt – nincs erejük. A Reformszövetség viszont megvonja
a támogatását, a tőke pedig kivonul az országból, ha nem kezdődik el a szükséges
átalakulás.” Nos, világért sem szeretném megbántani a Reformszövetségben szerepet vállaló neves
közszereplőket, és a még nevesebb köztársasági elnököt, de azért akad ebben
a történetben néhány furcsa mozzanat, amelyeken érdemes lenne kicsit eltöprengeni.
Először is a mai Magyarországon a „reform” szónak nincs igazán vonzó csengése,
és akkor még nagyon finoman fogalmaztunk. Ne szépítsük, a magyarok döntő
többsége gyanakvással figyel minden reformot, élet-terének, megélhetésének
újabb súlyos korlátozását sejti minden ilyen próbálkozás mögött, és tegyük
hozzá, okkal! Az elmúlt évtizedek során ugyanis a „reform” világszerte és
Magyarországon is az uralkodó liberális értelmiségi csoportok legfőbb „hívószava”
lett, amelyre hivatkozva valójában a globális pénz-hatalmi oligarchiák gátlástalan
terjeszkedésnek rendelték alá a „lokalitások” egész társadalmi-gazdasági,
ökológiai és kulturális újratermelési rendszerét. A „reformot” az a Washingtoni
Konszenzus nevű egyezség-rendszer definiálta, amely 1989-től világossá tette,
hogy csakis a „liberalizálás, deregulálás, privatizálás” szentháromsága az
egyetlen üdvözítő út. Az IMF-Világbank „fegyelmező-hatalmi” intézményei pedig
gondoskodtak is róla, hogy példás büntetésben részesüljön minden olyan engedetlen
lokalitás, amely
vonakodna ezeket az „előremutató” reform-lépéseket felgyorsítani.
A helyzet tragikomikumát az adja, hogy a hazánkban jelenleg valóban fennálló,
a megalakult Reformszövetség által kárhoztatott „reform-képtelenséget” éppen
az a politikai patt-helyzet okozza, amely azért jött létre, mert a magyar
társadalom döntő többsége határozott nemet mondott ezekre a pusztító reformokra.
Arról már nem is beszélve, hogy az elmúlt hónapok globális válság-örvényei,
és az ennek nyomán elszabadulni látszó vészjósló fejlemények éppen a „reformok”
által jellemezhető hatalmi törekvés-nyaláb látványos bukását hozták a világon
és Magyarországon is. A reform szó igazi jelentése ugyanis „vissza-alakítás”!
És egy-két évtized alatt mindenütt, lassan-lassan itthon is világossá vált,
hogy minek a „vissza-alakításáról” is van szó. Természetesen a globális tőke-struktúráknak
arról a nyílt és brutális diktatúrájáról, amelyet a „jóléti államnak” nevezett
hatalmi egyezséget (melynek történet-filozófiai alapját a New Deal jelentette)
megelőző időszakokban gyakorolt. E diktatúra „áldásos gyümölcseit” tapasztalhatták
meg a föld népei a két világháborúban (némi kis világválsággal, holokauszttal
és málenkíj robottal fűszerezve). Valóban e történelmi korok „visszahozása”
lenne az a vonzó perspektíva, amelyre most olyan büszkék a Reformszövetség
tagjai, és amelyet tőle szokatlan hevességgel támogat a legfőbb közjogi méltóság?
A törekvések lényege ugyanis semmit sem változott, a liberalizálás, deregulálás,
privatizálás neo-liberál-bolsevik imperatívuszai mögött a múltban is és most
is a radikális államtalanítás húzódik meg. Aligha véletlen, hogy a Reformszövetség
„bal és jobboldali” tagjai egyaránt kifejezték elszántságukat a radikális
állami kiadás-csökkentés végrehajtásával kapcsolatban. A „köz” akaratát demokratikusan
megtestesítő állam pedig azért van „útban” a globális pénz-hatalmi rendszer
urainak és a lokalitásokban őket kiszolgáló kollaboráns uralmi csoportoknak,
mert legalább némileg ellensúlyozhatja, lassíthatja a „munkaerő-tulajdonosok”
gátlástalan kifosztását, amelyet általában a „versenyképesség” örvendetes növekedéseként szoktak ünnepelni a „reformok” elszánt bajnokai, és amelyért most
a Reformszövetség síkra száll.
Félreértés ne essék! A magyar társadalom helyzete valóban súlyos, és valóban szükség van történelmi léptékű átalakításokra. Csak hogy ezek megkezdéséhez először talán egyenlő esélyeket teremtve minden megközelítési mód számára „elbeszélhetővé” kellene tenni a mély válság valóságos okait. A Reformszövetségben „közbeszélők” értelmezési kerete és fogalom-készlete semmi kétséget nem hagy a felől, hogy az általuk „reformnak” vélt lépések végzetesek lennének a magyar társadalom számára, és így végrehajtásuk csak a döntő többség demokratikus akarat-nyilvánításával szembeni diktatórikus fellépéssel volna elképzelhető. Valóban ebben látnák a „megoldást”?